Mediolingwistyka
Mediolingwistyka to kierunek łączący językoznawstwo z naukami o komunikacji społecznej i mediach. Specjaliści w zakresie mediolingwistyki zajmują się opracowywaniem informacji językowej w szeroko pojętym obiegu medialnym, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i w sieciach społecznościowych.
Kierunek został zaprojektowany w odpowiedzi na dynamiczne przemiany społeczne, technologiczne i kulturowe, jakie zachodzą w dobie globalizacji i cyfryzacji. Współczesny świat charakteryzuje się coraz bardziej zaawansowanymi formami komunikacji, które wymagają od specjalistów wykorzystywania kompetencji językowych w dysponowaniu wiedzą o mediach oraz znajomości nowoczesnych technologii. Tworzenie treści multimedialnych, zarządzanie informacją, analiza danych oraz skuteczna komunikacja w środowiskach wielokulturowych i wielojęzycznych stają się kluczowymi umiejętnościami na rynku pracy.
Mediolingwistyka odpowiada na zapotrzebowanie rynku pracy na specjalistów łączących umiejętności analizy językowej z kompetencjami cyfrowymi, na ekspertów zdolnych do zarządzania informacją językową w mediach społecznościowych, projektowania strategii content-marketingu oraz analizy wpływu języka mediów na społeczeństwo. Integralną całość kształcenia na kierunku tworzy połączenie praktycznych umiejętności pracy z tekstem medialnym oraz wiedzy dotyczącej korzystania z nowoczesnych narzędzi cyfrowej analizy danych oraz sztucznej inteligencji. Absolwenci mediolingwistyki będą posługiwać się trzema językami: polskim, rosyjskim i ukraińskim, dzięki czemu efektywnie podporządkują sobie cyberprzestrzeń obszaru Europy Środkowo-Wschodniej.
Zdobywanie wiedzy i umiejętności będzie możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod dydaktycznych: zajęcia projektowe i case study: studenci realizują praktyczne projekty związane z analizą języka w mediach, tworzeniem kampanii informacyjnych oraz budowaniem narracji w różnych kanałach komunikacyjnych; blended learning: łączenie tradycyjnych form zajęć z komponentami online, co umożliwia elastyczne zdobywanie wiedzy i rozwój kompetencji cyfrowych; laboratoria symulacyjne: wprowadzenie zajęć w wirtualnych środowiskach, takich jak symulacje medialne, w których studenci mogą ćwiczyć różne scenariusze komunikacyjne w bezpiecznym kontekście edukacyjnym; feedback i fact-checking jako metody kształtowania krytycznego myślenia w dobie informacyjnego overloadu i dezinformacji.
Sylwetka absolwenta kierunku mediolingwistyka
Do wyboru są dwie specjalności: zarządzanie informacją internetową oraz kreowanie wizerunku. W ramach każdej z nich można wybrać specjalizację i określić czy realizacja ścieżki będzie dokonywana w przestrzeni medialnej, społeczno-politycznej czy w sferze biznesu.
Absolwenci specjalności zarządzanie informacją internetową będą mogli pracować jako:
- analityk przestrzeni informacyjno-medialnej;
- manager mediów społecznościowych;
- Data-scientist;
- manager ds. relacji z klientami z krajów Europy Wschodniej;
- specjalista ds. SEO / SEM;
- copy-writer.
Absolwenci specjalności kreowanie wizerunku znajdą zatrudnienie jako:
- content-manager;
- architekt informacyjny;
- copy-writer;
- specjalista ds. lokalizacji;
- specjalista ds. komunikacji międzynarodowej;
- specjalista ds. PR;
- educator / coach.